Yhteiskuntavastuu Hennes & Mauritzilla

Yhteiskuntavastuu Hennes & Mauritzilla

Yhteiskuntavastuu on yksi niistä asioista, joista käydään politiikan saralla hyvinkin aktiivista keskustelua moneen eri suuntaan. Ainakin Suomessa on nimittäin määritelty se, että yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Se tarkoittaa sitä, että yrityksen tulee olla tuottoisa ja maksimoida voitto parhaalla mahdollisella tavalla.

Samaan aikaan kuitenkin yrityksillä on iso merkitys yhteiskunnassamme. Yritykset työllistävät ja pitävät maailmamme käynnissä. Ilman yrityksiä maailmamme olisi hyvin erinäköinen ja monet asiat olisivat varmasti pielessä. Yrittäjyyttä voidaankin pitää yhtenä yhteiskunnan kulmakivistä.

Yrityksillä ei kuitenkaan ole samanlaista vastuuta, kuin esimerkiksi valtiolla. Yrityksen ei tarvitse murehtia valtion työttömyysprosentista tai usein myöskään siitä, mikä on vaikkapa koulutukseen käytetty budjetti, ellei tietty yritys tarjoa palveluitaan ja tuotteitaan juuri koulutuksen alalla.

Miksi meitä sitten kiinnostaa tietyn yrityksen, kuten Hennes & Mauritzin yhteiskuntavastuu? Yhteiskuntavastuun tarkoitus on jakaa hieman vastuullisuutta yritysten suuntaan, esimerkiksi työllistämis- ja ympäristöasioissa. Yhdenkin yrityksen rooli voi olla näissä asioissa todella merkittävä.

Kun otamme esimerkiksi kansallisia yrityksiä, kuten Postin tai Finnairin, niiden merkitys on aina ollut aivan uskomattoman suuri. Tuhansia ihmisiä työllistävät yritykset ovat ainakin vastuussa omista toimistaan ja työntekijöistään. Tätä vastuuta onkin osittain säädelty laissa, kuten työehtolain ja muiden avulla.

Yrityksen yhteiskuntavastuu on kuitenkin vähän enemmän. H&M onkin erinomainen esimerkki hyvästä yhteiskuntavastuun toteuttamisesta, jossa ainakin pyritään siihen, että tehdään maailmasta parempi paikka. H&M:n kohdalla voimmekin puhua erityisesti ympäristöasioista.

Yhteiskuntavastuu Hennes & Mauritzilla

Ympäristövaikutukset ja H&M

Miksi sitten H&M vaikuttaa ympäristöön niin laajasti? Mietitäänpä hetken sitä, kuinka iso yritys ja organisaatio se on. Kauppoja on lukematon määrä ympäri maailmaa, jokaisessa on omat työntekijänsä ja kaiken lisäksi H&M valmistaa vaatteita itse. Sillä ei siis ole pelkästään kauppaa ja keskusvarastoa, vaan jopa omia tehtaita.

Ympäristövastuu onkin erityisessä roolissa, kun mietitään, missä vaatteita valmistetaan ja millä tavalla. Työehtosopimukset tulevat peliin tässäkin mukaan. Onkin melko yllättävää, kuinka kytköksissä nämä kaikki yhteiskuntavastuulliset asiat ovat.

H&M:n tulee miettiä vaatteiden valmistamista ja sitä, miten tuotteet päätyvät kauppoihin myyntiin. Puhutaan käsittämättömän laajasta logistiikasta, jota pyöritetään ympäri maailmaa samanaikaisesti. Kaupat tilaavat itselleen sopivia mallistoja nätistä katalogista ja logistiikkapuoli hoitaa.

Sen takia onkin tärkeää, että mitään ylimääräistä kuljetusta ja virheitä ei tapahdu matkalla. Ei haluta saastuttaa ympäristöä liikaa rekoilla ja laivoilla, jotka kuljettavat vaatteita. Tästä syystä juuri H&M keskittyy myös siihen, miten se voi kompensoida sen massiivista tekstiilituotantoa pitämällä kiertokulkua yllä.

Tiesitkö, että voit esimerkiksi palauttaa vanhoja vaatteita Hennes & Mauritzille? Näistä vanhoista vaatteista tehdään kokonaan uusia vaatteita, niitä lahjoitetaan eteenpäin tai käsitellään muulla oikealla tavalla. Tärkeintä on se, että kauppa, joka myy vaatteita, kannustaa kierrätykseen.

Yhteiskuntavastuu ei siis ole pelkästään logistiikkaa ja myyntiä, vaan sitä, mitä arvoja yritys edustaa ja mihin se kannustaa. Tietysti H&M on kiinnostunut jatkuvasti kasvavasta myynnistä, mutta sen voi tehdä vastuullisesti. Vastuullisuus ei myöskään ole vain sitä, mitä näytetään mainoksissa, vaan se, miten yritystä johdetaan.

Yhteiskuntavastuun ja yrityksen roolin ymmärtämistä yhteiskunnassa pitää miettiä hyvinkin korkealla tasolla yrityksissä. Koko yrityksen hallituksen täytyy ymmärtää kyseisen yrityksen merkitys joko paikallisesti, kansallisesti tai kansainvälisesti. Ei ole myöskään yhtä oikeaa tapaa johtaa yritystä vastuullisesti, mutta siihen tulee pyrkiä.

H&M onkin hyvä esimerkki siitä, millaisiin asioihin voidaan keskittyä, jotta yhteiskuntavastuu olisi oikea asia, eikä pelkästään sanahelinää. Kun me kaikki otamme pienen osan hoidettavaksi, tulee lopputulokseksi erinomainen ja iso kokonaisuus, josta kaikki hyötyvät.